• Uutiset
  • Alueen tuntemus asiakastyön perusta

Alueen tuntemus asiakastyön perusta

Julkaistu: 15.11.2018

Matkailun sesonkityöntekijöitä perehdytetään
Kuusamon ja Rukan palveluihin ja perinteisiin

– Kaikkein tärkeintä on osata vastata asiakkaiden kysymyksiin, vakuuttavat matkailupalveluiden tuottajiksi piakkoin valmistuvat kuusamolaiset Emma Haataja ja Henna Määttä.

Matkailun parissa toimiville osoitetut kysymykset vaihtelevat Rukan parhaasta ruokapaikasta tonttujen ikään.
Kaksikko on mukana Kuusamossa tällä viikolla testattavassa ohjelmassa, jolla etsitään keinoja sesonkityöntekijöiden alueperehdyttämiseen. Haaste on kansainvälinen, tietävät Kuusamossa vierailevat islantilaiset, hollantilaiset ja skotlantilaiset matkailualan toimijat.


Ollaan Pohjan Seidalla Kuusamossa ja valmiina tapahtumarikkaaseen viikkoon, joka vie osallistujat luontoon ja matkailupalvelujen äärelle. Kyseessä on kansainvälisen Advent-hankkeen Kuusamon osio ja aiheena paikallistuntemus.

Viikko yhdistää kuusamolaiset matkailualan opiskelijat ja yrittäjät islantilaisiin, skotlantilaisiin ja hollantilaisiin alan toimijoihin reilu vuosi sitten käynnistyneen Erasmus+-hankkeen kautta.

– Tarkoitus on nivoa alan koulutus ja toimijat entistä tiiviimpään yhteistyöhön ja kehittää matkailuelinkeinoa Kuusamossa ja Kainuussa, sanoo matkailualan opiskelijoita pitkään opettanut ja Kuusamon osion valmistellut Ulla Koskenkorva.

Myönteinen haaste kasvusta

Matkailun nopean kasvun ja kansainvälistymisen myötä alan elinkeinoelämä on suurten haasteiden edessä niin Kuusamossa kuin kansainvälisestikin.

– Ammattinsa osaavaa työvoimaa on vaikeaa saada kiireisimmille sesonkiajoille. Vielä suuremman haasteen edessä on alan ammatillinen koulutus, jonka pitäisi kyetä kouluttamaan tehokkaan nopealla syklillä innostuneita moniosaajia. Se, että työtä on paljon sesonkiaikoina, ei enää riitä, koska ammattilainen haluaa työllistyä ympärivuotisesti, sanoo KAO Kuusamon koulutusjohtaja Anne Koski-Heikkinen.

Yhteistyötä tarvitaan

Aito paikallisuus ja siihen liittyvä kokonaisvaltainen elämyksellisyys ovat kestävän kehityksen ohella matkailun trenditekijöitä. Haasteena on saada usein sesonkiluonteisesti toimivat työntekijät perehdytettyä alueeseen ja sen erikoispiirteisiin.

– Pitää osata vastata ja jos ei osaa, pitää osata kertoa, mistä tietoa mahdollisesti löytyy, sanovat Emma Haataja ja Henna Määttä.

He uskovat viikon mittaisen rupeaman hyödyntävän ennen kaikkea ulkopaikkakuntalaisia opiskelijoita, mutta antavan paljon myös kuusamolaisille.

– Koulusta saa perustiedot, mutta kannattaa silti lukea ja kuunnella vaikka isovanhempia. Mitä kiinnostuneempi itse on alueen palveluista ja historiasta, sitä parempia vastauksia osaa asiakkaille antaa, Emma Haataja sanoo.

Kaikkien hankkeeseen osallistuvan maiden huolenaiheena on sesonkityöntekijöiden vähäinen paikkakuntatuntemus.


– Matkailualan asiakaspalvelija, olipa hän sitten hotellin vastaanotossa tai safarioppaana, on yksi tärkeimmistä tuotannontekijöistä. Hän mahdollistaa tietämyksellään ja tarinoillaan asiakkaan kokeman elämyksen syvyyden, opettaja Markku Ojala korostaa.

Avuksi myös perehdytyspeli

Kuusamossa alan toimijoiden aluetietoutta kasvatetaan myös uudelle mobiilisovelluksella. Viikko sitten lanseerattu perehdytyspeli on Ruka Kuusamo Matkailuyhdistyksen toimitusjohtaja Mats Lindforsin mukaan lajissaan maailman ensimmäinen.

– Matkailualan työvoimasta yhä suurempi osa on sesonkityöntekijöitä, jotka tulevat alueen ulkopuolelta, eikä heillä ole aluetuntemusta valmiiksi. Siksi heille on löydettävä tehokas, kiinnostava ja nopea tapa ottaa uusi toiminta-alue haltuun. Tähän asti uusille työntekijöille on järjestetty alueperehdytyskoulutuspäiviä, jotka voidaan nyt osin korvata tällä ajasta ja paikasta riippumattomalla pelillisellä ratkaisulla. Tarvitaan monenlaisia perehdytysvaihtoehtoja. Pelin vastaanotto on lupaava, Lindfors iloitsee.

© Koillismaan Uutiset

Web design by Heikki Kujala