• Uutiset
  • Reitit- ja liput –sovellusta testataan Kuusamossa

Reitit- ja liput –sovellusta testataan Kuusamossa

Julkaistu: 01.09.2020

Matkahuollon lanseeraamaa Reitit- ja Liput –sovellusta testataan nyt Kuusamossa. Sovelluksen tavoitteena on tehdä joukkoliikenteestä houkuttelevampi vaihtoehto. Pilotissa ovat mukana myös kuusamolaiset kimppataksit.

Kuusamon alueen matkailijoille ja asukkaille tarjotaan älykkäämpää julkisen liikenteen kokonaispalvelua uuden sovelluksen muodossa.
Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksessa kytkeytyvät yhteen osoitteesta osoitteeseen reittihaku, karttapohjainen opastus sekä yhdellä ostolla koko matkaketjun liput.
– Tuomme pala palata koko Suomen joukkoliikenteen kuluttajalle niin, että sen käyttäminen on helppoa ja vaivatonta. Vuoden loppuun mennessä 90 prosenttia tämän maan joukkoliikenteestä on saavutettavissa tämän sovelluksen kautta, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Sovellus mahdollistaa tällä hetkellä esimerkiksi Oulu-Kuusamo ja Ruka-Kuusamo välisen bussiliikenteen sekä Karhunkierros kimppataksin saumattoman yhteyden. Lisäksi yhteydet sekä sovellus on suunniteltu sopimaan myös Oulusta lähteviin ja saapuviin juna-aikatauluihin.

Kimppataksin seuranta reaaliajassa

Pilotissa mukana olevien kimppataksien sijaintia voi sovelluksen avulla seurata nyt reaaliajassa.
Vaikka kimppataksien osalta reitit ajetaan vain varauksesta, voi liikennöivään autoon hypätä myös ilman tilausta.
– Kimppataksien osalta ajetaan joka päivä vähintään yksi jatkoyhteys. Kyyti on sitä halvempi, mitä enemmän siinä on matkustajia. Rukan ytimessä on saatavilla myös ovelta ovelle palvelu, kertoo Matkahuollon kehittämispäällikkö Tuomo Kinnunen.
Tällä hetkellä Kuusamon alueella on kimppataksipilotissa mukana kuusi autoa.
– Olen iloinen siitä, että pitkällisen kehitystyön jälkeen pääsemme tekemään nyt konkreettisia asioita ja parantamaan liikkumisen palveluita matkailijoille yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Tietysti tämä palvelee myös paikallisia ihmisiä niillä alueilla, joissa nämä reitit toimivat, toteaa Kuru-Taksi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Pohjola.

Matkahuolto digitalisoituu

Matkahuolto on digitalisoinut viimeisen 1,5 vuoden aikana toimintaansa voimakkaasti.
– Meidän tehtävänä rakentaa palveluita ja tuotteita, joilla joukkoliikennettä pystytään ylläpitämään koko maan osalta. Ja jotta pärjäämme kilpailussa, meidän pitää myös pystyä tuomaan koko joukkoliikenne yhä helpommin kuluttajien saataville, muistuttaa Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Uuden sovelluspilotin avulla Matkahuolto on rakentamassa digitaalista ketjua niin henkilö- kuin pakettiliiketoimintaansa.
– Olemme lanseeranneet kevään aikana uuden sukupolven ajoneuvopäätteen linja-autonkuljettajille, jolla käytännössä otetaan linja-auto digitaalisesti haltuun. Tämän avulla kuljettajalla on reaaliaikainen tieto siitä, kuinka monta pakettia tai ihmistä otetaan seuraavalta pysäkiltä kyytiin. Sovelluksen avulla myös asiakas näkee linja-auton liikkumisen reaaliajassa.
Pilotointi on osa Älyliikenne 2020 -hanketta, jossa kehitetään uudenlaisia vähähiilisiä ja älykkäitä digitaalisia liikkumisratkaisuja. Pilotin toteuttajina toimivat Matkahuolto, Kyyti Group, OTAXI Kuusamo-Ruka, Pohjolan Matka, Naturpolis ja Micropolis.

© Koillismaan Uutiset

Web design by Heikki Kujala