Koillismaan Uutiset
Koillismaan Uutiset

Q-Lan 2014 tuo verkkopelitapahtuman Kuusamoon

  • Julkaistu
Ville Niikkonen (vas.), Sirpa Murtovaara ja Ville Oikarinen kumppaneineen ovat tuomassa Kuusamoon ensimmäistä verkkopelitapahtumaa.

Ville Niikkonen (vas.), Sirpa Murtovaara ja Ville Oikarinen kumppaneineen ovat tuomassa Kuusamoon ensimmäistä verkkopelitapahtumaa.

Kuusamossa järjestetään maaliskuussa ensimmäistä kertaa verkkopelitapahtuma, joka kantaa nimeä Q-Lan 2014. Luvassa on ainakin yksilö- ja joukkueturnauksia tämän hetken suosituimpien tietokonepelien parissa. Voittajille on luvassa merkittäviä tavarapalkintoja. Myös osallistujat pääsevät esittämään omia toiveitaan tapahtuman ohjelmiston suhteen facebook -ryhmän kautta. Q-Lan 2014 tuo Kuusamoon ensimmäistä kertaa verkkopelitapahtuman. Maaliskuulle, kuusamolaisten hiihtolomaviikon alkuun sijoittuva tapahtuma on kaksipäiväinen. – Tapahtuma järjestetään lukion liikuntasalissa, jonne pitäisi mahtua 80-90 konetta omistajineen. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Lipunmyynniin alkamisajankohdasta tiedotamme myöhemmin, kertoo Q-Lan 2014 -tapahtuman järjestelyissä mukana oleva Ville Niikkonen. Tapahtumalle perustetun facebook -ryhmän kautta järjestäjät huomioivat myös osallistujien omia toiveita. – Facebookin kautta voi kuka tahansa käydä esittämässä omia toiveitaan siitä, mitä haluaisi Q-Lan -tapahtumaan ohjelmaksi. Peliturnauksia tullaan näkemään ainakin tämän hetken suosituimpien pelien kuten League of Legendsin ja Counter Striken parissa. Muu ohjelmisto tarkentuu matkan varrella. Kaksivuorokautinen tapahtuma tarjoaa innokkaimmille osallistujille täydet 48 tuntia toimintaa. – Jokainen päättää itse, kuinka aktiivisesti on tapahtumassa mukana. Niille, jotka haluavat olla paikalla alusta loppuun saakka, olemme varanneet mahdollisuuden yöpymiseen, peseytymiseen ja omatoimiseen ruokailuun.

Finaalit suorana nettiin

Q-Lan 2014 -tapahtuman taustaorganisaationa toimiva Kuusamon 4H on vastaa tapahtuman käytännön toimista. – Meidän tehtävänämme on hoitaa yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa tapahtumaan muun muassa tilat, vakuutukset ja verkkoyhteydet. 4H:ssa on tällä hetkellä mediakasvatus vahvassa nousussa, joten siinäkin mielessä olemme erittäin mielellämme mukana tapahtumassa, mutta ennen kaikkea se, että nämä nuoret ovat niin innostuneita tällaisen tapahtuman tuomisesta Kuusamoon, on saanut myös meidät liikkeelle, sanoo Kuusamon 4H:n toiminnanjohtaja Sirpa Murtovaara. Pelitapahtumissa järjestetään sekä yksilö- että joukkuekilpailuja, joiden parhaimmistolle on luvassa hyviä tavarapalkintoja. – Tavoitteena on saada tapahtumaan sellaiset palkinnot, että ne motivoivat osallistumaan. Tällä hetkellä arvokkain yksittäinen palkinto on taulutietokone. Tapahtuman yhteistyökumppanit toimivat tavarapalkintojen lahjoittajina. Vastineeksi tarjoamme kumppaneille näkyvyyttä tapahtuman mainonnan yhteydessä. Q-Lanin juontamisesta vastaa lukiossa opiskeleva Ville Oikarinen. – Avaan tilaisuuden ja hoidan kaikki siihen kuuluvat juonnot ja kuulutukset. Suunnitelmissa on, että ainakin finaaleihin olisi tulossa streamit eli ne juonnetaan asiantuntijakommentaattoreiden kera suorana lähetyksenä nettiin, toteaa Oikarinen. Lanit ovat saavuttaneet nuorten tietokoneharrastajien keskuudessa suuren suosion. Esimerkiksi Ruotsissa lähiverkkotapahtumat keräävät jopa parikymmentätuhatta pelaajaa tai koodaajaa yhteen. Suomessa suurimmat tapahtumat ovat parintuhannen pelaajan luokkaa. – Mielestäni tietokonepelaaminen on harrastus ja urheilulaji siinä missä jalkapallo tai jääkiekko. Lajilla on olemassa oma katto-organisaatio eli Suomen Elektronisen Urheilun Liitto (SEUL), jonka tehtävänä on edistää elektronista urheilua. Suomesta löytyy jo muutamia ammattilaisia, jotka saavat elantonsa lajin parista, sanoo Murtovaara. Tapahtuman alullepanijoina toimivat kuusamolaisnuoret Ville Niikkonen, Ville Oikarinen, Joonas Mustonen, Tomi Lehto, Aki Peuraniemi, Vili Päivärinta ja Henrik Mourujärvi, joka on vastannut myös tapahtuman logon suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Trackback from your site.