Koillismaan Uutiset

Kesä kirii talven rinnalla

  • Julkaistu

Koillismaan kesämatkailun kasvuohjelmaa haluaa tuplata kävijämäärät vuoteen 2025 mennessä

Tavoite on kunnianhimoinen: kesämatkailijoiden määrä halutaan vähintään kaksinkertaistaa Koillismaalla vuoteen 2025 mennessä. Neljän kansallispuiston ympärille rakennetun Koillismaan kesämatkailun kasvuohjelman tavoitteena on kasvattaa yöpymisten määrä 300.000:een. Tämä tarkoittaisi noin 60 miljoonan euron matkailutuloa ja 500 matkailualan työpaikkaa vielä hiljaiselle kesäkaudelle. Vuorokaudessa alueella yöpyisi vähintään 2.000 matkailijaa. Maanantaina yrittäjille esiteltyä Koillismaan kesämatkailun Master plan -suunnitelmaa on työstetty parin vuoden ajan rinnan Oulangan luontomatkailusuunnitelman kanssa. WCF eli Wild Camp Finland -nimellä kulkeva kasvuohjelma nojaa Koillismaan neljän kansallispuiston vetovoimaan. Oulangan lisäksi kasvua haetaan Riisitunturin, Syötteen ja Hossan kansallispuistojen vetovoimasta. – Suunnitelmaa on tehty tiiviissä yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa, joten se on hyvin realistinen, sanoo projektipäällikkönä hanketta eteenpäin vienyt Tuija Vinkka Naturpoliksesta.

Muutakin kuin kauttakulkukohde

Vinkan mukaan hankkeessa on etsitty keinoja, miten Kuusamo ja koko Koillismaan alue nostettaisiin kauttakulkukohteesta kansainvälisesti tunnetuksi kesämatkailukohteeksi. – Oulangan kansallispuisto on jo nyt merkittävä vetovoimatekijä ja Hossan kansallispuiston avautumisen myötä meillä on huikea, neljän kansallispuiston ympäröimä luontomatkailualue, jonka kehittämiseen haetaan nyt uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Hankkeessa tehty kehittämissuunnitelma sisältää uudenlaisen näkökulman perinteiseen master plan -ajatteluun verrattuna. – Nyt on keskitytty asiakkaisiin, mietitty konseptien ja palveluiden kehittämistä asiakastarpeiden ja -kokemusten pohjalta, sanovat suunnitelman käytännössä toteuttaneet Manu Aunola ja Sami Kuusisto Creamentors Oy:stä. Aunolan mukaan Koillismaalla ja erityisesti Kuusamossa talvimatkailuun on investoitu todella merkittävästi. – Alueella on mittavasti infraa, joka on hyvin vähällä käytöllä kesäaikaan. Niinpä kesämatkailun kehittämisessä tulee keskittyä erityisesti palveluiden kehittämiseen ja niiden kaupallistamiseen.

Yhä parempaa palvelun tasoa

Koillismaan kesämatkailua rakennetaan eri teemojen, tasalaatuisuuden ja erinomaisen palvelun varaan. Teemoja ovat Wild Food, Wild Trek, Wild Mind, Wild Photo, Wild Waters, Wild Culture ja Wild History, joita myydään myös luksus-teemalla. – Nämä ovat juuri samoja asioita, joita täällä on tehty aina. Nyt ne vain kaupallistetaan tehokkaammin ja luodaan tuotantoketjuja, joihin pääsevät mukaan myös yhden miehen yritykset, Kuusisto korostaa. Wild Camp Finland -konseptin takana on yhtälö, jonka mukaan villi luonto on yhtä kuin huolenpito ja turvallisuus. – Viestimme on, että Koillismaan on kulttuurisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän, luontoon pohjautuvan kesämatkailun edelläkävijä Suomessa, alleviivaa Aunola.

Puolet kävijöistä tulee ulkomailta

Koillismaan kesämatkailun keskeisimmät kohderyhmät ovat vastaisuudessa aikuiset, jotka haluavat rauhoittua luonnossa, perhekeskeiset harrastajat, mökkimatkailijat sekä kilpaurheilijat, seikkailijat ja aktiivikuntoilijat. Tavoitteena olevasta 300.000 matkailijasta noin puolet tulee suunnitelman mukaan ulkomailta. Päämarkkina-alueita ovat Aasia, Keski-Eurooppa ja Iso-Britannia.

Onnistuminen vaatii lisää yhteistyötä

Tällä hetkellä Koillismaan matkailun merkittävimmät haasteet ovat Manu Aunolan mukaan yrittäjien välisen yhteistyön kehittäminen, alueen saavutettavuus, kesäkauden markkinointi sekä laadittujen suunnitelmien käytäntöön vieminen. – Alueella on nyt muutamia veturiyrittäjiä, joiden lisäksi tarvitaan vielä uusia toimijoita. Yritykset toki tekevät jo nyt yhteistyötä, mutta Koillismaalla on vielä useita ryhmittymiä, jotka toimivat pääasiassa toisistaan erillisinä. Siksi yhtenäistä sateenvarjoteemaa ei ole tunnistettavissa. Yhteistyöstä puuttuu selkeä yhteinen näkemys ja tahtotila, Aunola sanoo. – Tämä kasvuohjelma on nyt työkalu yrittäjille. Pallo on heitetty heille.

Tags:

Trackback from your site.