Koillismaan Uutiset
Koillismaan Uutiset

Kelkkareittien kunto ei riitä

  • Julkaistu

Kuusamo jää jälkeen muista pohjoisen kohteista möykkyisten reittiensä vuoksi
 – huonokuntoiset kelkkareitit houkuttelevat pitkätelaisten kuskit myös metsiin

– Kuusamossa ei vieläkään osata kunnostaa kelkkareittejä. Saamme jatkuvasti moitteita hoitamattomista ja möykkyisistä reiteistä, sanoo Northernlight Safariksen toimitusjohtaja Jari Virranniemi. Virranniemen kritiikkiin yhtyy myös Rautian kauppias Heikki Korpela. Yhä suosituimmilla pitkätelaisilla kelkoilla on suuri houkutus koukata uralta viereisen metsän umpiseen. – Moottorikelkkareittejä on riittävästi ja ne on sijoitettu hyvin, sanovat kelkkailualan yrittäjät Jari Virranniemi ja Heikki Korpela. Ongelma on reittien kunnossa. – Kuusamossa ei vieläkään osata kunnostaa reittejä. Sen sijaan, että lumi lanataan sivuun, se pitäisi reittiä lanattaessa ohjata lanan alle ja painaa reitille. Tällä mallilla saataisiin reittipohjalle vahvempi polanne talven mittaan, mikä jatkaisi kautta keväästä useammalla viikolla, kelkkoja vuokraavan ja safareja järjestävän Northernlight Safariksen toimitusjohtaja Jari Virranniemi sanoo. Yöllä lanattava reitti voitaisiin hänen mielestään sulkea seuraavaan aamuun asti, että reitti pääsee kovettumaan yön aikana ja kestää paremmin kelkkailun kulutusta. – Reitistä tulee käyttökelvoton heti, kun aurinko alkaa lämmittää keväällä, koska talvella reitti lanataan pohjia myöten, eikä reitille jää kuin ohut lumikerros. Oppia voisi hakea muista pohjoisen keskuksista.  

Rahakkaita asiakkaita

  Kuusamon Rautian kauppias Heikki Korpela muistuttaa, että kelkkailijat ovat rahakas asiakaskunta, joka vaatii palveluja ja josta kannattaa pitää kiinni. Kelkkailumatkailu työllistää ja tuo tuloja paitsi kelkkakaupan ja -vuokrauksen lisäksi myös varaosa-, varuste- ja polttoainemyynnistä sekä majoituksista. – Kelkkailu on kallis harrastus ja he, jotka siihen satsaavat, vaativat palveluiltaan laatua. Pikkusen jos saataisiin tähän turistiaikaan lisää oikeanlaista lanausta, niin ei olisi huono asia ollenkaan, hän toivoo.  

Umpinen ja metsät houkuttelevat

  Reittien möykkyisyys ja vähälumisuus houkuttelee kelkkailijoita myös luvattomaan metsässä ajoon. Pitkätelaisilla kelkoilla pääsee melkein mihin tahansa ja tämä aiheuttaa jatkuvasti kinaa maanomistajien ja kelkkailijoiden kesken. – Kelkkailu on sallittu ainoastaan reitillä ja metsissä vain maanomistajan luvalla, Korpela muistuttaa. Miesten mukaan kelkkailu on jäänyt Kuusamossa viime vuosina lapsipuolen asemaan. Latuverkostoa on hiottu hiihtäjien toiveiden mukaan, mutta kelkkareittien on annettu olla. Miehet tietävät mistä puhuvat. Korpela on harrastanut lajia yli 40 vuotta ja ajaa vuosittain noin 3.000 kilometriä. Virranniemi on konkari rajat ylittävässä kelkkamatkailussa ja vie vuosittain satoja matkailijoita itärajan takana sijaitsevaan Paanajärvi Eräkeskukseen.    

Yamaha-talo myy ja vuokraa kelkat Kelorinteen juurella

  Kelorinteen juurelle joulun alla avattu Yamaha-talo yhdistää Heikki Korpelan ja Jari Virranniemen. Yrittäjäkaksikon työnjako menee siten, että Korpelan Rautia myy ja huoltaa, Northernlight Safariksen Virranniemi vuokraa ja järjestää safareita. Rautia on nykyään myös kaikkien Yamaha-koneiden merkkihuoltoliike Kuusamossa. – Tilat ovat loistavat ja sijainti erinomainen, Virranniemi sanoo. Entinen kotamallinen kalaravintola on remontoitu vuokraamo- ja safariyrityksen tarpeisiin. Rautia laajensi kelkkakauppansa myös Rukalle, sillä yrittäjä Heikki Korpelan mukaan ”pääasialliset asiakkaat ovat täällä”. – Suurin osa uusista kelkoista myydään asiakkaille, joilla on mökki Rukalla tai jotka kelkkailevat alueella, hän sanoo.  

Vauhdilla kohti kärkeä

  Yamaha on tällä hetkellä Suomen kelkkamarkkinoiden kolmonen. Kaksikon mukaan merkki tulee kuitenkin vauhdilla kohti kärkeä. – Nyt tarjolla on mallisto, joka on noussut aivan uudelle tasolle. Kelkoissamme korostuvat turbomoottorit, kestävyys sekä uudenlaiset alusta ja etujousitus, listaa Korpela. Valikoimassa on sekä reittiajoon suunniteltuja lyhyttelaisia että syvässäkin umpisessa vaivatta kulkevia pitkätelaisia kelkkoja. Eniten kysytään puolipitkätelaisia kelkkoja. – Kelkalla pitää olla hyvä ajaa reittiä, mutta sillä on päästävä myös maastossa. Koneessa pitää olla voimaa ja tehoa, kauppias tietää. Moottorikelkkakauppa on kehittynyt viime vuosina oivallisesti. Korpelan mukaan myytyjen kelkkojen kokonaismäärä ei ehkä ole kasvanut, mutta kalustoa vaihdetaan uuteen aiempaa useammin. – Käyttöön panostavat kelkkailijat vaihtavat kelkkansa 2–3 vuoden välein. Korpelan mukaan kelkkakaupalla on suuri merkitys Kuusamon Rautian liikevaihdossa ja se korostuu varsinkin talvella.

Trackback from your site.