Koillismaan Uutiset
Koillismaan Uutiset

Karhukortti on vastaisku kaupungeille ja nettikaupalle

  • Julkaistu

Kuusamon ja Rukan uusi etukortti on myös varainhankinta- mahdollisuus esimerkiksi urheiluseuroille ja koululuokille

  Kesäkuun alussa Kuusamossa ja Rukalla myyntiin tuleva Karhukortti on vastaisku lähikaupungeille ja nettikaupalla. Uusi etukortti houkuttelee rahanarvoisilla eduilla sekä paikallisia että turisteja paitsi käyttämään kuusamolaisia laadukkaita palveluja entistä ahkerammin, myös tekemään hankintoja paikallisesti lähikaupunkien ja internetin sijaan, sanoo kortin ideoinut Olli Ranua.   Karhukorttiin on lähtenyt mukaan jo lähes 50 kuusamolaista yritystä, jotka tarjoavat rahanarvoisia etuja kortinhaltijoille. Esimerkiksi Prisman liikkeistä mukana on jo viisi yrittäjää. Cafe Kaisan yrittäjä Kaisa Heiskanen lupaa kortinhaltijoille kaikista yrityksensä tuotteista 10 prosentin alennuksen. – Kortin 20 euron hinta on äkkiä hankittu, sanoo Olli Ranua. Karhukortti on täysin kuusamolainen versio muualla maassa toteutetuista etukorteista. Ranuan mukaan idea lähti liikkeelle ”huonosta omastatunnosta ja jalostui varainhankintakampanjaksi”. – Jokainen meistä tietää, että kengät on helpompi ostaa kuusamolaisesta kivijalkakaupasta kuin tilata netistä, hän muistuttaa.  

Tulonlähde seuroille

  Paitsi etuja kuluttajille ja uusia asiakaspintoja mukaan lähteville yrittäjille, Karhukortti on myös mahdollisuus varainhankintaan esimerkiksi urheiluseuroille ja koululuokille. Myyjä saa jokaisesta myymästään kortista puolet eli kymmenen euroa. – Alkuvaiheessa kortin ottavat myyntiin ainakin Kuusamon Pallo-Karhujen juniorit. Korttia tarjotaan myös muille urheiluseuroille, -joukkueille sekä yhteisöille ja yhdistyksille, Ranua kertoo. Karhukortteja tulee myyntiin myös muutamiin Kuusamon ja Rukan kumppanuusyrityksiin, mutta myös näissä tapauksessa puolet kortin myyntihinnasta menee seuroille tai yhteisöille. Nykyaikaisen varainhankinnan pitää hänen mielestään hyödyttää molempia osapuolia. – Siksi Karhukortin kaltainen ratkaisu, Ranua sanoo.  

Maksutonta kumppanuutta

  Yrityksille Karhukortti on maksuton kumppanuus. Ainoa ehto on, että kumppanuusyritys tarjoaa Karhukortin käyttäjälle edun tai etuja. Etu voi olla tuote tai palvelu ja esimerkiksi euromääräinen tai prosentuaalinen alennus tai vaikkapa ”kaksi yhden hinnalla” -tyyppinen kampanjatarjous. – Samat edut voivat olla voimassa koko kortin 13 kuukauden mittaisen voimassaoloajan tai ne voivat vaihtua esimerkiksi kuukausittain. Jokainen kumppanuusyritys sitoutuu myös sijoittamaan kumppanuudesta kertovan Karhukortti-logon näkyvälle paikalle yritykseen. Ranuan mukaan uusia yrityksiä otetaan mukaan pitkin matkaa. – Kuusamon ja Rukan alueiden kumppanuusyritykset saavat mukanaolosta positiivista näkyvyyttä, lisää asiakasvirtaa ja ilmaista mainosta, hän lupaa. Karhukortilla saatavista eduista kerrotaan tarkemmin kortin internetsivuilla (www.karhukortti.fi) sekä Facebookissa.   Karhukortit tulevat myyntiin 1.6.2016 ja maksavat 20 euroa, josta myyjäyhteisö saa 10 euroa. Karhukortti 2016–17 on voimassa 30.6.2017 asti.

Trackback from your site.